Fena? Fisk?

Måste bara fråga er en sak... Skrev precis ett litet mail till en av mina favoritbloggare http://ikakansjalv.blogspot.com. Plötsligt slinker följande del av en mening ur mig...
"....för man har ju blivit lite av en fena på att sätta ihop IKEAskåp...".
Vaddå fena?
Vad är det för uttryck? Vart kommer det ifrån?

Help me!



- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Tillägg i inlägget ovan: Efter att jag med en allt mer slumrande baby i famnen satt och skrev inlägget med en hand (pust, jobbigare än man tror!) lyckades jag faktikst lägga honom utan att han vaknade, och han har nu sussat sött i över en timme. Jag har hunnit städa, duscha, äta frukost, kramas lite med mannen som tyvärr var tvungen att åka till jobbet, städa lite till, packa i ordning det som ska med på dagens äventyr.... och faktikst även lägga mig och fundera lite. Det var mitt under denna fundering som jag tror jag själv fann lösningen till "fena-problemet". Fena bör väl komma av fenomenal!?

Tänkte skynda mig tillbaka till datorn för att stoltsera med att jag själv funnit svaret. Men jag var inte snabb nog. Tomas var snabbare än mig och hade även han kommit fram till samma lösning. Men precis som du skriver Tomas, så borde det ju heta att man "är fena"....inte att man "är EN fena". Whatever...problem solved. Check!


Kommentarer
Postat av: Tomas Bengtsson

Verkar komma från ordet fenomenal och då borde det heta att man är fena på något inte enfena på något :)



http://www.folkmun.se/definition/fena

2010-08-25 @ 07:42:57
Postat av: L. (nextdoor.)

Det är en tjej som heter Malin Hofvander, har även en blogg. (malinhofvander.blogg.se) kolla med henne, ja vet att de e en Efva.Attling ring iaf

Tack för cred. :)

2010-08-25 @ 10:47:49
URL: http://nailsbyloiisan.wordpress.com
Postat av: Erika

Ujuj vad du har hunnit med saker nu på morgonen. Själv tog jag en lång sovmorgon och har nu lagat havregrynsgröt för första gången på den nya spisen. Och så fick jag lärt mig något nytt om fena oxå tack tack.

Blir lite rörd av att jag är en av dina favvo bloggar, själv finns du med i min Bloglovin lista så jag missar inget inlägg här heller o du är givet en av dem jag läser helst du med.

2010-08-25 @ 10:55:13
URL: http://ikakansjalv.blogspot.com
Postat av: Sara Hultstrand

Självklart så googlar man ju det =) Detta var det jag kunde hitta! Anyways, det heter "att vara fena" på något, INTE "en fena"...

http://www.dn.se/blogg/spraket/2008/09/06/fena-pa-och-haj-pa-2057

2010-08-25 @ 18:09:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0