Dan för dan före dopparedan. En resumé.

En sammanfattning av denna onsdag - två dagar kvar till julafton.

1. Det är bra att kolla så man har alla basingredienser när man ska börja fixa med julmaten. (Socker saknades till lingonsillen, men TACK Catrin, som kom körande med det!)

2. Alve har fått sitt första utegångsförbud. Har troligtvis förfrusit kinderna så de är röda, varma, hårda och ömma. Vi stannar inne och inväntar mildare klimat.

3. Grönkål luktar fortfarande äckligt. Jag har alltså inte blivit vuxen, trots att jag gift mig och skaffat barn sedan förra julen. Köpte grönkål och piffade till den enligt ett recept jag hittade på nätet som lät gott. Lukten var dock lika bedrövlig som jag minns hemifrån... Undrar om jag ska våga smaka på den på fredag.

4. Varför göra egen sill? Det är klabbigt, dyrare än att köpa färdiga, det luktar äckelsill i hela huset. Nä, nästa år blir det till att fånga en färdig liten senapssill, eller kanske en löksill. Idag gjordes i alla fall hemmagjord löksill, äpplsesill och lingonsill. Ska bli intressant att se på fredag om det var värt besväret.

5. Däremot verkar den hemmagjorda rödbetssalladen bli riktigt smarrig. Den får nog finnas med på min "To-Do-lista" varje jul framöver.

6. Var precis ute och hämtade posten och kan bara konstatera att det är heeeelt sjuuukt kallt ute. Så, nog pratat om vädret.

7. Alve måste vara världens snällaste lilla bebis som snällt ömsom traskar och ömsom far runt som en vilde, i sin gåstol. Tack älskade bebis för att du låtit mamma göra julmat idag.

8. Det hänger numera MASSOR av fina julkort i hallen! TACK ALLA! Ingen nämnd, ingen glömd!

Det har varit en lugn och mysig dag, då jag även hunnit dricka lite julmust och titta på Ernst jul. (Säga vad man vill om honom, men jag diggar honom faktikst) Men dagen är ju inte slut än, tänker ni. Nej, men snart är det dags för Fru Weber att åka och jobba. Tredje dagen (eller snarare kvällen och natten nu) som jag jobbar lite. Känns ju givetvis inte helt underbart att åka ifrån man och lillprins, men det är ju för hans skull. Jobbar jag LITE nu, kan jag vara hemma längre sen.  

Nu kommer mannen hem när som helst. Då ska vi hinna med lite potatis och julköttbullar 'a la Ernst.

Stor julkram till er alla. Nu blir det nog inget mer bloggande innan julafton.

p.s. Det har varit sååå otroligt fin utsikt från vardagsrummet ut över fältet idag. Solen har lyst och snön glittrat. Men, jag skulle ju inte prata med om vädret.....var vi ju överens om. Så då sätter jag punkt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0